دیوار جدا کننده کناف

دیوار جدا کننده کناف نوع خاصی از دیوار است که با نام پارتیشن نیز شناخته می‌شود. این نوع دیوار، جهت استقلال بخشیدن به بخش‌های متفاوت فضای داخلی یک ساختمان و یا هتل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دیوار کاذب، با قابلیت انعطاف پذیری و پذیرش نقوش و طرح‌های هندسی خاص، جلوه و نمایی ویژه به محیط اطراف خود می‌بخشد. از دیدگاه کاربردی، وجود چنین دیواری در یک اتاق بزرگ، به کاربران فضایی خصوصی و مستقل می‌بخشد. امروزه به واسطه وجود کاربری‌های متفاوت و نمای ظاهری جذاب، استفاده از این نوع دیوار، در فضاهای مدرن محبوبیتی ویژه پیدا کرده است. دیوارهای جدا کننده در زیگورات به دو دسته دیوارهای جدا کننده کناف و دیوارهای جدا کننده شیشه‌ای فریم لس تقسیم می‌شوند. ما در این مقاله، دیوار جدا کننده کناف را معرفی می‌کنیم و ساختار و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

10 دلیل استفاده از دیوار کاذب کناف

کناف کشی
دیوار کاذب زیگورات
  •  جداسازی فضاهای کاری یا مسکونی با هدف مستقل‌سازی فضاهای کاری یا مسکونی
  • عایق صوتی و حرارتی
  • زیبایی ظاهری و طراحی خاص برای فضاهای داخلی به عنوان عنصری دکوراتیو
  • برداشتن سنگینی و وزن اضافی از ساختمان
  • ایمن‌سازی معماری داخلی با استفاده از دیوارهای کاذب ضدزلزله
  • اضافه کردن زیربنای مفید ساختمان به دلیل قطر کم
  • امکان تعمیر، تعویض و حذف آسان
  • استفاده از شیوه نصب و حمل و نقل آسان
  • سرعت بالای اجرای کار
  • امکان اجرای طرح‌های ابتکاری مانند، طرح‌های دایره‌ای و قوس‌دار
دیوار جدا کننده کناف

مراحل ساخت دیوار جدا کننده کناف

این دیوار نسبت به انواع دیگر دیوارهای کاذب، مراحل اجرایی بیشتری دارد. به همین دلیل طراحی و نصب آن نیاز به طراح و متخصص حرفه‌ای دارد. در ادامه مراحل طراحی و ساخت این نوع دیوار را به اختصار شرح می‌دهیم:

برای طراحی و اجرا، ابتدا باید کف بنا صاف و تراز شود. اجرای دیوار بعد از کف‌سازی کار را آسان‌تر می‌کند. در غیر این صورت لازم است کف به صورت صحیح و ایمن آماده شود تا مانع از دفن رانرها در ملات کف شود. سپس مسیر حرکت دیوار باید به وسیله ریسمانی که وظیفه پاشیدن رنگ را دارد، مشخص شود. استفاده از ابزارهایی مانند استاد، تراز لیزری، تراز آبی و شاقول جهت تعین تراز بودن دیوار لازم است. حال لازم است تجهیزات اتصال در فاصله‌های حداکثر 60 سانتی متری توسط پیچ، رول‌پلاک و رانرها را به کف و سقف اتصال یابد. روی رانرها قبل از اتصال از نوار فوم عایق 15 میلی متری یا خمیر درزبند استفاده می‌کنند. در این مرحله استادها به‌طور قایم داخل رانرها قرار می‌گیرند.

بعد از نصب قاب‌ها فولادی و رانر‌ها، صفحات روکش از جنس گچ که پانل‌های گچی نامیده می‌شوند، توسط پیچ‌های مخصوص بر روی آن‌ها نصب می‌شود. تعداد پانل‌های گچی در انواع مختلف این نوع دیوار متفاوت است. در پایان درزهای به‌وجود آمده توسط بتونه و نوار درزگیری پوشانده می‌شود تا سطحی صاف حاصل شود. حال سطح صاف به‌دست آمده آماده اجرای طراحی نمای ظاهری است. این طراحی می‌تواند شامل رنگ کردن دیوار، استفاده از کاغذ دیواری، کاشی، سرامیک، چوب و …باشد. هم‌چنین در قسمت داخلی این نوع دیوار فضای خالی به‌وجود خواهد آمد، که می‌توان عایق‌های صوتی و حرارتی را در آن‌ها جاگذاری کرد. این دیوارها با فضای خالی که در اطراف سازه‌ها و پانل‌ها به‌وجود می‌آورند، امکان مخفی‌سازی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی روی دیوارهای ساختمان را ایجاد می‎‌کنند.

دیوار جدا کننده کناف چیست؟

کناف

برای اولین بار، این سبک سازه با متریال گچ طراحی شد و نام آن کناف گذاشته شد. به همین دلیل دیوار جداکننده با متریال گچ را به‌طور کلی کناف می‌نامیم. این دیوار با نام درای وال نیز شناخته می‌شود. از آن بیشتر جهت جداسازی کلی دو یا چند ناحیه در یک معماری داخلی استفاده می‌شود.

این دیوارها از نوع دیوار ثابت و مانند دیوارهای اصلی سرتاسری هستند. تفاوت این نوع دیوار نسبت به دیوارهای اصلی، وزن کم، ساخت آسان، تحویل فوری و تنوع در سبک و طراحی ظاهری آن است. این دیوار دارای قاب‌های فولادی سبک با مقطع U و C است که صفحات گچی روی این قاب‌ها را می‌پوشانند. در صورت تمایل مشتری این سازه می‌تواند به عایق صوتی، حرارتی و حریق تبدیل شود. استحکام مناسب، وزن کم و اجرای نمای زیبا از مزایای این نوع دیوار کاذب است.

اجزای دیوار جداکننده کناف

این دیوار کاذب دارای اجزای اتصال و متریال خاصی است که عبارت هستند از:

  • رانر سقف
  • رانر کف
  • درزگیر
  • سازه نعل درگاه
  • قاب‌بندی چهار چوب درب
  • استاد
  • عایق حرارتی و صوتی
  • صفحه روکش‌دار گچی

انواع دیوار جدا کننده

دیوارهای کاذب بنا بر نوع استفاده آن‌ها روش ساخت متفاوتی دارند. در ادامه به تعدادی از انواع این نوع دیوار و نکات ساخت هر یک اشاره می‌کنیم:

دیوار جداکننده کناف ساده و کم‌هزینه

این دیوار با نام W111.ir شناخته می‌شود. این نوع دیوار با یک ردیف سازه و یک لایه پانل در اطراف ساخته می‌شود. این سازه حداقل مصالح را دارد. از این نوع دیوار برای تقسیمات داخل منازل و اداره‌ها یا زمانی که سرعت بالای اجرایی و صرف هزینه کم، ملاک کار باشد، استفاده می‌شود.

دیوار جدا کننده کناف مقاوم و عایق

این دیوار با نام W112.ir شناخته می‌شود. این دیوار دارای مقاومت مکانیکی بالا است و با یک ردیف سازه و دو لایه پانل در هر سو ساخته می‌شود. این نوع سازه یک عایق صوتی و عایق حریق نیز محسوب می‌شود. این سازه مقاومت بالا و وزن کمی دارد. از این سازه در مکان‌هایی که امکان ضربه خوردن در آن بیشتر است استفاده می‌شود. مکان‌های مورد استفاده این دیوار عبارت هستند از:

  • دیوارهای لابی هتل‌ها
  • راهروها
  • راه‌پله‌ها
  • سرویس‌های بهداشتی
  • آشپزخانه‌ها
  • مکان‌هایی با ارتفاع بلند
  • مکان‌هایی که استفاده از دیوارهای سنگین در آن خطرناک است

دیوار جدا کننده کناف عایق صوتی قوی

این دیوار با نام W115.ir شناخته می‌شود و از دو ردیف سازه و دو لایه پانل به عنوان عایق صوتی قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرسازی این دیوار، امکان استفاده از عایق صوتی را در هر دو سمت فراهم می‌کند. این دیوار به عنوان جداکننده برای موارد زیر، مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • جدا کننده دو واحد مسکونی
  • جدا کننده اتاق‌های هتل‌ها از یکدیگر
  • جداکننده اتاق‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌ها از یکدیگر

دیوار جدا کننده کناف پوشش دهنده

این دیوار با نام W116.ir شناخته می‌شود. این دیوار به‌عنوان دیوار جداکننده تاسیسات با دو ردیف سازه و دو لایه پانل که با فاصله از یکدیگر قرار می‌گیرند, ساخته می‌شود. این دیوار در محل‌هایی که حجم تجهیزات و تاسیسات زیاد است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب دیوارهای جداکننده از جنس کناف

اگر چه این دیوارها دارای مزایای ارزشمندی هستند، اما معایبی نیز به همراه خود ممکن است داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این دیوار مناسب برای مکان‌های مرطوب مانند حمام نیست، زیرا گچ مقاومت کمی در برابر آب دارد.
  • این دیوارها مناسب برای سالن‌ها در باشگاه‌های ورزشی نیستند، زیرا در برابر ضربات ناگهانی شدید مقاومت بالایی ندارند.

سفارش دیوار جدا کننده کناف زیگورات

برای سفارش این نوع دیوار دقت داشت باشید که، اجرای آن باید توسط افراد متخصص و متبحر انجام پذیرد. طراحی، شیوه اجرا و شیوه ترازسازی این نوع دیوار نیاز به دقت و توجه ویژه‌ای دارد. هم‌چنین نمای ظاهری این دیوار دارای اهمیت ویژه‌ای است. این دیوار چیزی متفاوت از پارتیشن یا دیوارهای چوبی و شیشه‌ای است. اجرای آن کاری دقیق و هنرمندانه است که زیبایی آن را چند برابر می‌کند و درصورت اجرایی ضعیف و پرعیب مشتری ترجیح می‌دهد چنین دیواری را در معماری داخلی خود نداشته باشد. در این راستا متخصصان شرکت فنی مهندسی زیگورات با سابقه تخصصی بالا، آماده حضور در مکان اجرای کار و ارایه راهنمایی‌های لازم هستند. با ما جهت مشاوره و سفارش این سازه تماس بگیرید.

قیمت دیوار جدا کننده کناف

قیمت دیوار جدا کننده کناف به عواملی مانند نوع دیوار و متراژ آن بستگی دارد. بر طبق تعداد پانل و سازه‌ها هزینه این دیوار تغییر می‌کند. نکته قابل توجه درباره این نوع دیوار آن است که، قیمت دیوار کناف با توجه به ساختار پردردسر آن نسبت به سازه‌هایی مانند رابیتس و سایر اجراهای دکوراتیو بسیار مناسب‌تر محسوب می‌شود. سفارش این دیوار به شرکت زیگورات با قیمت‌های از پیش تعیین شده محاسبه می‌شود. جهت برآورد هزینه و کمک در انتخاب نوع سازه می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

کلام آخر

در این مقاله اطلاعاتی درباره دیوارهای جدا کننده با متریال کناف ارایه شد. این دیوارها دارای تجهیزات خاصی هستند. برای نصب این نوع دیوار نیز نیاز به متخصصین این امر است. انواع این دیوارها برای ایجاد فضاهای مستقل و به عنوان عایق صوتی و حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع دیوار با اضافه کردن تعداد سازه و پانل نوع کاربری محصول نهایی تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال در نوع خاصی از آن قدرت مکانیکی سازه افزایش می‌یابد و برای مکان‌های ضربه‌پذیر مانند راهروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین سازه‌های خاصی که به‌صورت خاص عایق صوتی قوی محسوب می‌شوند و بین دو ساختمان یا اتاق‌های مجزا در یک هتل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله هم‌چنین، مراحل طراحی و اجرای این محصول بیان شد و اطلاعاتی درباره تجهیزات و اتصالات این نوع دیوار ارایه شد. مطالعه این مقاله و مقالاتی از این دست در انتخاب این نوع سازه و انتخاب شرکت معتبر برای سفارش آن یاری‌گرتان خواهد بود.