کف کاذب آلومینیومی

کف کاذب یک کف دوم است که روی کف اصلی ساختمان نصب می‌شود. وجود این سازه در بعضی از ساختمان‌ها به‌خصوص برای مکان‌هایی که تجهیزات کف ساختمان نیاز به پوشش دارد، ضروری است. اتاق عمل، اتاق تصویربرداری، اتاق فرمان وکنترل، سایت کنترل رادار، اتاق قرنطینه، اتاق‌های برق و مخابراتی، مواردی هستند که نیاز به کف کاذب دارند. در این مقاله ساختار کف کاذب آلومینیومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هم‌چنین مزایا و معایب این نوع کف‌پوش مطرح می‌شود. مقایسه این نوع کف کاذب با کف کاذب فولادی نیز از اهداف این مقاله است.

کف کاذب زیگورات

شرکت فنی مهندسی زیگورات در زمینه ساخت سازه‌های کاذب شامل سقف کاذب، دیوار کاذب و کف کاذب فعالیت می‌نماید. کف کاذب در زیگورات در سه نوع کف کاذب فولادی، کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب لگراند تولید می‌شود. در این مقاله در مورد کف کاذب آلومینیومی صحبت می‌کنیم. درصورت تمایل می‌توانید مقاله‌های زیگورات در مورد انواع دیگر کف کاذب را مطالعه نمایید.

کف-کاذب-آلومینیوم 2

مزایای استفاده از کف کاذب آلومینیومی

این نوع کف کاذب فقط در متریال تایل با بقیه کف‌های کاذب تفاوت دارد و در سایر بخش‌ها، متریال مشترکی دارند. وجود عنصر آلومینیوم به این کف‌پوش ویژگی‌های منحصر به‌فرد زیر را بخشیده است:

از ویژگی‌های خوب کف کاذب آلومینیومی آن است که می‌توان تایل‌ها را بازیافت کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد.

آلومینیوم فلزی است که چگالی نسبی آن نسبت به آهن یا فولاد سبک‌تر محسوب می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا بار کمتری به ساختمان تحمیل شود. به‌ویژه برای اتاق‌های با تجهیزات سنگین مانند اتاق‌های سرور که وزن بالایی دارند وجود کف‌پوشی سبک در کنترل بار تحمیلی کمک کننده است. ایجاد بار تحمیلی سبک برای طبقات بالایی ساختمان بسیار ضروری است. به‌علاوه حمل و نقل این سازه آسان‌تر است.

ماندگاری خوب این فلز باعث می‌شود، در مکان‌های پرتردد از تایل‌های آلومینیومی برای ساختن کف کاذب استفاده شود. کف کاذب آلومینیومی در زمان استفاده زیاد تغییر شکل نمی‌دهد و شادابی اولیه خود را حفظ می‌نماید.

در بعضی ساختمان‌ها ممکن است، کف بنا با آب در تماس باشد. هم‌چنین برای مناطق با آب و هوای مرطوب نیاز به متریالی است که در برابر رطوبت و خوردگی هوا مقاومت بالایی داشته باشد. آلومینیوم به این دلیل نسبت به آهن و فولاد برتری دارد که زنگ نمی‌زند و در مقابل رطوبت و هوای مرطوب واکنش نشان نمی‌دهد. به همین دلیل برای ساختمان‌ها یا مکان‌هایی که ممکن است آب سطحی در کف آن، جریان یابد مناسب است. توجه به این نکته برای اتاق‌هایی که جریان برق در آن‌ها جریان دارد بسیار ضروری است. وجود رطوبت و ماندن آن در محیط خطرات زیادی برای تجهیزات و ایمنی آن مکان به‌وجود خواهد آورد. وجود فلز آلومینیوم در تایل‌ها باعث می‌شود که رطوبت زمین یا محیط بر ماندگاری و دوام سازه تاثیری نگذارد.

عنصر آلومینیوم توان زیادی برای تحمل وزن بار سنگین روی خود را دارد. این نکته برای اتاق‌هایی با تجهیزات سنگین باید در نظر گرفته شود. آلومینیوم بار سنگین را تحمل می‌کند، درحالی که خود بار سنگینی را بر ساختمان تحمیل نمی‌نماید.

در اتاق‌های سرور، اتاق‎های کامپیوتر بزرگ و اتاق‌های دارای شبکه برق وسیع، تجمع الکتریسیته ساکن ممکن است باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی شود. وجود عنصری مانند آلومینیوم در کنترل بار الکتریکی ایجاد شده در چنین محیطی بسیار موثر است.

نیاز به کف کاذب در بعضی مکان‌ها ضروری است. اتاق سرور، اتاق مانیتورینگ و اتاق‌هایی که جریان قوی برق در آن در جریان است، به دلیل مصرف زیاد انرژی در زمان فعالیت، گرمای بیش از حدی خواهند داشت. وجود یک سیستم تهویه و کنترل مناسب دمایی در کف این اتاق‌ها می‌تواند مشکل را رفع کند. استفاده از کف کاذب آلومینیومی کمک قابل توجهی برای کنترل دمای محیط می‌کند.

معایب کف کاذب آلومینیومی

این نوع کف‌پوش در کنار ویژگی‌های خوب خود معایبی نیز دارد. از آن جمله می‌توان به قیمت زیاد آن در مقایسه با انواع دیگر کف‌پوش اشاره کرد. همین امر باعث می‌شود به‌طور خاص از آن استفاده شود. نکته قابل توجه دیگر در این مورد آن است که علی‌رقم کیفیت بالا، تایل‌های آلومینیومی به دلیل سبک بودن، در زمان تردد تولید صدا می‌کنند. البته این تولید صدا در سال‌های اولیه نصب اتفاق نمی‌افتد و در زمان حدودی ده سال بعد از نصب ممکن است رخ دهد. به همین دلیل باید نصب این نوع کف کاذب بسیار دقیق و اصولی انجام گیرد.

کف-کاذب-آلومینیوم

کف کاذب آلومینیومی چیست؟

این کف کاذب توسط پیچ و رول‌پلاک بر روی کف اصلی ساختمان نصب می‌شود. کف‌های کاذب آلومینیومی از سه قسمت اصلی زیر تشکیل شده‌اند:

تایل‌ها صفحات مربعی شکلی هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند و کف سازه را می‌پوشانند. متریال تایل در این نوع کف‌پوش از آلومینیوم است.

پایه این نوع کف‌پوش به دلیل استحکام و مقاومت بالا از فولاد ساخته می‌شود. این ارتفاع پایه است که ارتفاع کف کاذب یا میزان فاصله تایل از کف ساختمان را مشخص می‌کند. بعضی پایه‌ها نیز قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. پایه از سه قسمت اصلی کلاهک، میله میانی و کفشک تشکیل شده است. قسمت کفشک باید به کف سازه اتصال یابد. قسمت کلاهک نیز باید به تایل‌ها متصل می‌شود. این اتصالات توسط پیچ‌های مخصوص انجام می‌گیرد.

استرینگر مانند قاب زیر تایل‌ها را نگه‌ می‌دارد. تایل‌ها وزن زیادی دارند. وظیفه استرینگر آن است که تعادل وزنی ایجاد کند. استرینگر بار وزنی تایل را به جای تجمع در یک نقطه در تمام قاب خود پخش می‌نماید. متریال مورد استفاده در استرینگر فولاد گالوانیزه است.