کناف مقاوم دربرابر آتش FR

کناف گونه‌ای از سقف کاذب است، که از متریال گچ و مقوای فشرده، طی فرآیندی پیچیده، تهیه می‌شود. ساخت کناف تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز سقف‌های کاذب ایجاده کرده است. کناف با کاربری‌های متفاوت، محصول بعدی شرکت کناف بود. یکی از انواع کاربردی آن، کناف مقاوم دربرابر آتش FR است. کناف ضدحریق با مقاومت بالا در برابر گرما و حریق، جهت پیش‌گیری و مقاوم‌سازی سازه در برابر آتش‌سوزی یا آسیب در برابر ایجاد دمای بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله با هدف معرفی ویژگی‌ها، مزایای و کاربرد این نوع کناف ساخته شده است. جهت دریافت اطلاعات تخصصی درباره این نوع کناف، ما را همراهی نمایید.

انواع کناف زیگورات

شرکت فنی مهندسی سازه‌های کاذب زیگورات در زمینه تولید، اجرا و نصب انواع سازه‌های کاذب با سابقه اجرایی بالا و تخصص و مهارت فراوان، فعالیت می‌نماید. این سازه‌ها شامل انواع سقف، دیوار و کف کاذب است. انواع کناف در زیگورات عبارت هستند از:

این مقاله به معرفی کناف مقاوم در برابر آتش FR اختصاص دارد. جهت آشنایی با انواع دیگر کناف در زیگورات می‌توانید مقاله‌های تخصصی هر یک را مورد مطالعه قرار دهید.

نصب سقف کاذب

کناف مقاوم در برابر آتش FR چیست؟

این نوع کناف از ورقه‌های مستطیل شکل که به اصطلاح گچ‌ برگ نامیده می‌شود، تشکیل شده است. با توجه به ابعاد آن، تعداد مشخصی گچ برگ ضدحریق در یک پالت وجود دارد. هم‌چنین، می‌توان محاسبه کرد که این تعداد گچ برگ، چه مساحتی از مکان نصب را شامل خواهد شد. تفاوت این نوع کناف با کناف معمولی RG، که تنها از گچ و لایه‌های مقوای فشرده ساخته شده است، در هسته گچی آن است. هسته گچی این نوع کناف از الیافی تشکیل شده است که، شامل شیشه است. الیاف شیشه دربرابر حریق مقاومت بالایی دارند. این نوع گچ برگ در اصطلاح گچ برگ با پیوستگی بهبود یافته برای دمای بالا نامیده می‌شود. الیاف فایبر گلاس یا شیشه مقاوم ، صفحات گچ‌برگ را جهت محافظت در مقابل حریق پوشش خواهند داد. لایه محافظ سطح روی کناف مقاوم در برابر آتش FR، صورتی رنگ است.

انواع کناف ضد رطوبت 1
FR KNAUF FIRE RESISTANT

موارد استفاده از کناف ضدحریق

کناف مقاوم در برابر آتش FR در دیوار و سقف مکان‌های زیر به‌کار برده می‌شود:

لزوم استفاده از کناف ضد آتش

هر ساختمان در زمان طراحی و ساخت در قسمت‌های خاصی نیاز به توجهاتی برای حفاظت در مقابل حریق دارد. این امر در ساختمان‌هایی که نیاز به ایمن‌سازی ساختمان ضرورت دارد، در مرحله طراحی و اجرا باید مورد توجه قرار گیرد. برای رسیدن به این منظور، در قسمت‌های خاصی از سازه از ملزومات و تمهیدات لازم جهت ضدحریق کردن ساختمان استفاده می‌شود. وجود این تمهیدات محافظتی ضدحریق، برای یک ساختمان، ضریب اطمینان و ظرفیت ایمنی و امنیت آن را در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی بالا خواهد برد. برای ایجاد یک ساختمان ایمن در برابر آتش‌سوزی موارد زیر باید رعایت شود:

عدم استفاده از مواد اولیه اشتعال‌زا

پیکربندی اولیه بنا و سازه نهایی نیاز به متریال متفاوتی دارند. در زمان طراحی یک سازه باید دقت شود، که تا جای ممکن از عواملی که در زمان حریق، آسیب و صدمات نهایی را افزون می‌کنند، استفاده نشود. استفاده از کناف مقاوم در برابر آتش FR یکی از این موارد است.

ایمن سازی در برابر حریق

لازم است در سازه نهایی نیز نقاط مختلف سازه در برابر حریق و اشتعال ایمن‌سازی شود. برای رسیدن به این هدف، حتی لازم است در نمای ظاهری نیز از متریال یا تجهیزات اتصالی اشتعال‌زا استفاده نشود.

استفاده از سیستم اعلام و اطفای حریق

سیستم‌های ضروری اعلام و اطفای حریق عبارتند از:

  • سیستم‌های اعلام حریق اجباری شامل سنسورهای الکترونیکی حساس دربرابر دود، گرما و آتش
  • سیستم‌های خاموش کننده پاشیدن آب از سقف
  • نصب کپسول‌های ضدحریق فایر باکس برای موارد ضروری در نقاط مختلف ساختمان

نصب این تمهیدات، در یک سازه ایمن در برابر حریق، لازم و ضروری محسوب می‌شود.

دیوار جداکننده ضدحریق چیست؟

دیوارهای جداکننده کناف مقاوم در برابر آتش FR با گچ برگ‌های ویژه، جهت مقاوم سازی سازه در برابر حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دیوارها جهت جداسازی دو فضای داخلی طراحی شده‌اند. وجود چنین دیواری به‌ویژه در نقاط حادثه خیز مانع از نفوذ و گسترش آتش به قسمت‌های دیگر سازه خواهد شد. در این گچ برگ‌های ضد حریق، زون‌های متفاوتی باعث جلوگیری از نفوذ و گسترش آتش می‌شوند. متریال و طراحی زون‌های موجود در این نوع دیوارها، دارای دمای محیطی بسیار کمتر از محیط حادثه دیده توسط آتش است. همین امر سبب کنترل دمای حرارتی بالا و نیز کنترل آتش خواهد شد.

دیوار پوششی ضدحریق چیست؟

دیوارهای پوششی جهت پوشش بر روی دیوارهای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیوار پوششی کناف مقاوم در برابر آتش FR، برای نمای داخلی سازه‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دیوارها حفاظ و پوششی جهت کنترل و جلوگیری از انتقال آتش هستند.

سقف کاذب مقاوم در برابر حریق چیست؟

هر دیوار پوششی ضدحریق به یک سقف ضدحریق نیازمند است. وجود این نوع سقف کناف مقاوم در برابر آتش FR، به‌ویژه در نقاط حادثه خیز مانند آشپزخانه‌ها، آزمایشگاه‌های تخصصی، اتاق‌های شامل تاسیسات حرارتی، برقی و با کابل‌های حادثه آفرین، ضروری محسوب می‌شود. همین‌که چنین دیوار و سقف‌هایی توانایی کنترل دارند و از نفوذ آتش به نقاط دیگر ساختمان جلوگیری می‌کنند، سبب می‌شود که کنترل آتش و خاموش کردن آن با موفقیت بیشتری امکان‌پذیر شود.

نکات نصب سازه ضدحریق

لازم است در زمان نصب کناف مقاوم در برابر آتش FR نکاتی به دقت بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد. در ادامه این مقاله به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

توجه به نکات فیزیکی و مکانیکی

هر سازه کاذب دارای مشخصات فیزیکی و مکانیکی خاصی است. برای استفاده از گچ‌برگ‌های مقاوم در برابر حریق نیز باید این نکات مورد توجه قرار گیرد و عوامل استاندارد و بی‌عیب بودن آن بررسی شود.

توجه به ساخت زیرسازی

استفاده از زیرسازی مناسب در زمان نصب کناف و هر سازه کاذبی ضروری است. ایمنی زیرسازی‌ این نوع سازه‌ها دارای اهمیت زیادی است. استفاده از قطعات فولادی گالوانیزه جهت اتصال به سقف، دیوار و ایجاد قابی استاندارد اهمیت ویژه‌ای دارد.

تناسب ضخامت با کاربری آن

در زمان استفاده از این محصول باید از ضخامت مناسب آن استفاده نمود. گچ برگ‌های مقاوم در برابر آتش دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند که هر نوع آن برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از تجهیزات مناسب

استفاده از تجهیزات مناسب در زمان نصب کناف مقاوم در برابر آتش FR ضروری است. به عنوان مثال نیاز به تجهیزاتی مانند پروفیل در قسمت زیرسازی برای بازشوها، چهار چوب درها و پنجره‌ها, که دارای کیفیت مناسب و استانداردی باشند، مهم است.

درزگیری و رنگ‌آمیزی مطلوب

بعد از نصب نهایی این نوع سازه لازم است قطعات صفحات روکش‌دار کناف مقاوم در برابر آتش FR، درزگیری، بتونه کاری و رنگ شوند. این مرحله از کار نیاز به مواد اولیه مطلوب، دقت و حوصله دارد.

استفاده از روکش ضدموریانه

گاهی در مکانی خاص حشراتی موذی مانند موریانه به کناف حمله می‌کنند و ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد کنند. در این موارد استفاده از صفحات با روکش مخصوص ضدموریانه لازم است.

رعایت نکات بازیافت شدن محصول

این محصول دارای قابلیت بازیافت است. به همین دلیل در زمان اجرای کار نیز باید شرایط زیست محیطی مربوط به آن را رعایت کرد تا در زمان لازم قابلیت بازیافت شدن را داشته باشد.

استفاده از پوشش‌های عایق

در اجرای این نوع دیوار و سقف کاذب رعایت تمام تجهیزات مانند عایق‌کاری صوتی، حرارتی و مقاوم‌سازی بنا در برابر عوامل آسیب زننده و حریق ضروری است.

سفارش کناف مقاوم در برابر آتش FR

جهت سفارش این محصول باید به کیفیت آن توجه کرد. به همین دلیل هیچ‌گاه این محصول را بدون داشتن استانداردهای لازم تهیه نکنید. این محصول درصورت نداشتن موارد ایمنی ذکر شده، در این مقاله می‌تواند درست عمل نکند و باعث ایجاد خطرات و صدمات جانی و مالی زیادی شود. جهت سفارش کناف مقاوم در برابر آتش FR استاندارد می‌توانید با مشاوران و متخصصان زیگورات تماس بگیرید و راهنمایی‌های مشاوره‌ای لازم در این زمینه را دریافت نمایید.

قیمت کناف مقاوم در برابر آتش FR

قیمت گچ‌برگ‌های ضدحریق با توجه به ضخامت آن تعیین می‌شود. قیمت این محصول در شرکت‌های متفاوت فرق دارد. در زمان تهیه آن به موارد استانداردی که در این مقاله ذکر شده توجه نمایید. متراژ محیط اجرا، نوع دیوار یا سقف و آپشن‌های طراحی شده در روی آن، جهت ساده‌سازی دسترسی به تجهیزات زیرین آن نیز در قیمت کناف مقاوم در برابر آتش FR تاثیرگذار است. جهت برآورد قیمت کناف مقاوم در برابر آتش FR، می‌توانید با کارشناسان زیگورات تماس بگیرید.

کلام آخر

این مقاله اطلاعات مهمی درباره کناف ضدحریق ارایه کرد. از آن‌جا که این محصول برای مناطق حساس و آسیب‌پذیر یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید همه استانداردهای لازم کیفیتی و اجرایی را داشته باشد. به همین دلیل در انتخاب آن نهایت دقت و توجه را به خرج دهید. این محصول را از شرکت فنی مهندسی تخصصی زیگورات تهیه نمایید و اجرای آن را به متخصصان این شرکت بسپارید.