کف کاذب لگراند

کف‌های کاذب امروزه برای قرارگرفتن در کف ساختمان‌هایی که تجهیزات زیادی در قسمت زیرین خود دارند، استفاده می‌شوند. این نوع سازه بیشتر برای بناهایی که تجهیزاتی مانند کانال‌های سرمایشی، گرمایشی، تهویه هوا، سیم‌های اتصال برق و کامپیوتر را در کف بنا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین مکان‌های پیشرفته‌ای مانند آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های عکس‌برداری، عمل و …نیازمند استفاده از این نوع سازه هستند. برای هر سازه با توجه به شرایط محیطی، متراژ فضا و میزان هزینه اختصاص یافته، انواع متفاوتی کف کاذب وجود دارد. در این مقاله کف کاذب لگراند را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان می‌نماییم. مقایسه این نوع سازه با دیگر کف‌پوش‌های کاذب باعث می‌شود تا در پایان انتخابی درست و مناسب داشته باشید.

انواع کف کاذب زیگورات

شرکت فنی مهندسی زیگورات متخصص در زمینه طراحی، تولید و اجرای سازه‌های کاذب، اقدام به ارایه سه نوع کف کاذب زیر می‌نماید:

  • کف کاذب فولادی
  • کف کاذب آلومینیومی
  • کف کاذب لگراند

این مقاله در زمینه کف کاذب طرح لگراند اطلاعات دقیق و هدف‌مندی ارایه می‌نماید. درصورت تمایل می‌توانید، در مقاله های تخصصی زیگورات، اطلاعات مربوط به دو نوع دیگر را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

کف کاذب لگراند

ساختار کف کاذب لگراند

کف کاذب لگراند ساختاری کمی متفاوت با انواع دیگر کف‌های کاذب دارد. این نوع کف‌پوش فاقد پیچ و رول‌پلاک برای نصب قطعات به یکدیگر و یا به زمین است. کف کاذب گالوانیزه یا لگراند توسط شرکتی فرانسوی با هدف آسان‌سازی کار کف‌سازی تدارک دیده شده است. قسمت‌های متفاوت این نوع کف کاذب عبارتند از:

فضاهای باز دور محیط اجرا نیاز به قطعه‌ای جهت پوشاندن آن‌ها دارد. پلنیوم قطعه‌ای از جنس گالوانیزه با قطر 2 میلی متر و و طول یک متر است.

متریال تایل ورقه‌های گالوانیزه است. تایل دارای ابعاد  سانتی متر مربع و قطر 2 میلی متر است. هر تایل حدود 900 گرم وزن دارد و برای هر متر مربع به 20 عدد تایل و پایه نیاز است. هر تایل حدود 1000 کیلوگرم وزن را تحمل می‌نماید. بار تحمیلی این نوع سازه که بیشتر توسط تایل‌ها ایجاد می‌شود برای هر متر مربع 20 کیلوگرم است که در مقایسه با انواع دیگر کف‌پوش سبک‌تر است. این یک مزیت استفاده از این نوع کف کاذب است، چرا که بار تحمیلی وارد شده به ساختمان، در نتیجه نصب این نوع کف‌پوش، بسیار کمتر از سایر کف‌پوش‌ها است.

اتصالات و سیم‌های رابط از تجهیزات زیر کف کاذب به تجهیزات و دستگاه‌های روی آن نیاز به یک خروجی مناسب، در قسمت تایل دارند. برای رسیدن به این هدف قطعه‌ای به نام اگزیت تایل تعبیه می‌شود. این قطعه دارای ابعادی در اندازه تایل است کف همان ویژگی‌های تایل را دارد. تنها تفاوت، در قسمت خروجی آن است، که فضای آزادی جهت اتصالاتی هم‌چون سیم دارد. جنس این قطعه نیز از گالوانیزه است.

از آنجا که فولاد و گالوانیزه رسانای الکتریسته ساکن هستند، ضرورت دارد این الکتریسته جذب شود. برای رسیدن به این هدف از یک سیم ارت استفاده می‌شود، که از قسمت خروجی تایل ارتینگ به قسمت ارت مرکزی متصل می‌شود. این تایل مخصوص نیز دارای ویژگی‌های تایل‌های اصلی است. جهت جذب الکتریسته در هر 6 متر مربع یک عدد از این نوع تایل نیاز است.

این نوع تایل جهت نصب و تعبیه پریز در کف سازه طراحی و نصب می‌شود. این نوع تایل ابعادی حدود  سانتی متر مربع دارد. قطر آن اندازه قطر تایل‌های اصلی است و وزنی حدود 2700 گرم دارد.

جنس پایه‌ها در این نوع کف‌پوش PVC است. پایه‌ها ارتفاعی حدود 12 سانتی متر دارند. جهت افزایش ارتفاع از قطعه ارتفاع دهنده دیگری با ارتفاع 11 سانتی متر استفاده می‌شود. این نوع پایه به‌گونه‌ای طراحی شده که بدون نیاز به پیچ، اجزای آن قابلیت اتصال و چفت شدن به هم را دارند. هم‌چنین این نوع کف‌پوش نیازی به اتصال با پیچ به زمین را ندارد. به‌همین دلیل اتصالات به زیربنای سازه صدمه و آسیبی نمی‌زنند.

کف کاذب لگراند چیست؟

اغلب کف‌های کاذب از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند. کف کاذب لگراند بخش‌های بیشتر و متفاوت‌تری دارد. متریال مورد استفاده در قسمت تایل کف کاذب است که نوع آن را تعیین می‌نماید. تایل کف کاذب لگراند از فلز گالوانیزه تشکیل شده است. گالوانیزه ترکیبی از چند فلز است. فولاد و روی دو لایه این فلز هستند. فولاد خود آلیاژی است که از فلزاتی مانند آهن، نیکل، کروم، مس و… تشکیل شده است. در انواع گوناگون این آلیاژ، درصد نیکل و کروم تغییر می‌کند. گالوانیزه در لایه زیرین فولاد و لایه رویی شامل یک لایه نازک از فلز روی است. این لایه نازک روی باعث می‌شود، فولاد در مجاورت هوا و رطوبت، دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشود. ممکن است گاهی لایه فلز روی در اثر ضربه خراشیده شود. در این‌صورت نیز روی موجود در اطراف ناحیه آسیب‌دیده به سرعت با هوا و رطوبت واکنش می‌دهد و سطح رویی فولاد را می‌پوشاند. این نوع کف کاذب از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت چیزی بین کف کاذب فولادی و کف کاذب آلومینیومی است.

نصب کف کاذب لگراند 1

اهداف تولید کف کاذب لگراند

انتخاب این نوع کف‌پوش با توجه به شرایط محیطی و میزان تحمل بار تحمیلی ساختمان انجام می‌گیرد. وجود رطوبت در محیط نقش مهمی در تعیین متریال کف کاذب دارد. عامل مهم دیگر آماده سازی کف ساختمان، برای نصب این نوع کف‌پوش است که هزینه اضافی و زمان زیادی می‌گیرد. هم‌چنین در هر زمینه‌ای همیشه نیاز به محصولی با قابلیت‌های بیشتر احساس می‌شود. وجود این سه عامل سبب نیاز به نوعی از کف کاذب می‌شود که برای رسیدن به این سه هدف کمک‌کننده باشد. کف کاذب لگراند با ساختار ویژه خود پیشرفتی مهم در زمینه ساخت کف‌های کاذب محسوب می‌شود.